Bryllupsbudsjett – Få kontroll på utgiftene

Det er viktig å sette opp et bryllupsbudsjett når dere skal gifte dere. Da vil dere se hva bryllupet deres vil koste og dere vil få kontroll over utgiftene til bryllupet.

Det er ingen hemmelighet at det koster å gifte seg. Uansett om man ønsker et stort eller et lite bryllup er det viktig å ta hensyn til kostnadene. For å få en oversikt over kostnadene på bryllupet bør dere sette opp et bryllupsbudsjett. Et budsjett er rett og slett en oversikt over alle utgiftene dere beregner til bryllupet.

Det er flere gode grunner til å sette opp et budsjett for bryllupet:

  • Et budsjett gir dere kontroll over utgiftene til bryllupet
  • Dere får en oversikt over hva bryllupet vil koste
  • Dere ser hva hver enkelt post vil koste
  • Dere ser hvor dere eventuelt kan spare inn penger
  • Finner ut hvor mye dere må spare for å betale for bryllupet

Forslag budsjett

Det er vanskelig for oss å sette opp et forslag til et budsjett for nettopp deres bryllup. Vi kjenner ikke til hva dere ønsker, hvor mange gjester dere skal invitere eller hva dere prioriterer i bryllupet deres. Men vi setter opp et eksempel på et budsjett her, så dere kan bruke dette som utgangspunkt for å lage et budsjett for bryllupet deres.

Forslag budsjett 50 gjester

UtgifterBudsjettKommentar
Ringer10000
Invitasjoner1300
Leie av kirke0
Pynt til kirken2000
Kirkeprogram500
Brudebukett1500
Middag + drikke til maten50000(1000 kr pr kuvert * 50 gjester)
Velkomstdrink2500(50 kr * 50 gjester)
Alkoholholdig drikke20000(400 kr * 50 gjester)
Alkoholfri drikke3000(60 kr * 50 gjester)
Snacks1500(30 kr * 50 gjester)
Bryllupskake 5000
Pynt til festlokale2000
Meny1000
Bordkort500
Sanghefte200
Musikk 2000
Fotograf15000
Brudekjole15000
Sko brud1000
Slør, underkjole, undertøy1500
Klær til brudgom4000
Sko brudgom1000
Frisør brud2500
Frisør brudgom700
Sminke1000
Transport3000
Bryllupsreise20000
Takkekort1300
Album1000
TOTALT170000

Dette er som sagt et forslag. Det kan være poster som dere vil ta bort, eller poster dere vil legge til.

Oversikt over totalkostnadene

Når dere skal starte planleggingen av bryllupet må dere vite hvor mye penger dere kan bruke på bryllupet. Setter dere opp et budsjett kan dere se hva totalkostnaden på bryllupet blir, og hva de enkelte postene koster.

Dette hjelper dere å ikke bruke mer penger enn dere har råd til. Det er ingen god start på ekteskapet å starte med økonomiske problemer.

I tillegg kan dere enklere prioritere enkelte ting som er viktig for dere. Når dere har et totalbilde over kostnadene, kan dere velge å bruke mindre på enkelte ting for å få råd til det som er viktigst for dere.

Variable kostnader og faste kostnader

Noen kostnader i bryllupet et faste. De er uavhengige av hvor mange gjester dere inviterer, Dette dreier seg om ting som brudekjole, gifteringer, fotografering, gifteringer etc. Antall gjester dere inviterer i bryllupet vil ikke påvirke disse kostnadene.

Så er det noen kostnader som varier med antall gjester. Det er utgifter som mat og drikke. Inviterer dere flere gjester vil derfor totalen av disse variable kostnaden bli høyere.

Forslag bryllupsbudsjett for bryllup på lavbudsjett – 50 gjester

UtgifterBudsjettKommentar
Ringer5000
Invitasjoner600
Leie av kirke0
Pynt til kirken500
Kirkeprogram200
Brudebukett900
Leie av lokale8000
Middag15000
Alkoholholdig drikke7000
Alkoholfri drikke2000
Snacks800
Kokk og servitører6000
Bryllupskake 3000
Pynt til festlokale1000
Meny200
Bordkort200
Sanghefte200
Musikk 1000
Fotograf5000
Brudekjole3000
Sko brud500
Slør, underkjole, undertøy500
Klær til brudgom1500
Sko brudgom500
Frisør brud700
Frisør brudgom200
Sminke500
Transport0
Bryllupsreise0
Takkekort600
Album400
TOTALT65000

Dette lavbudsjettet er basert på at dere leier et billig lokale og handler inn mat og drikke selv. Det er også bare budsjettert 6000 kroner for kokk og servitører. Det krever at noen dere kjenner tar på seg denne oppgaven for dere, og at dere bare betaler dem en symbolsk sum for dette. Det er dessuten ikke satt av noe til transport, og budsjettet belager seg på at noen dere kjenner står for transporten.

Det er heller ikke satt av noe til bryllupsreise i dette budsjettet.

Store kostnadsdrivere – bryllupslokale og mat

Det er noen kostnader som er avgjørende for hvor dyrt selve bryllupet blir. Det gjelder i stor grad kostnader til leie av lokale, samt mat og drikke.

Det er lurt å booke lokale tidlig ettersom utgiftene til lokale og mat står for en stor del av kostnaden ved å arrangere et bryllup. Noen lokaler er dessuten populære og må bookes i veldig god tid.

Noen lokaler tilbyr en kuvertpris pr gjest, mens andre steder må en leie selve lokalet. Eller det kan være lokalleie + en kuvertpris pr gjest for mat og drikke. Sjekk også om det er tillatt å stille med drikkevarer til festen selv. (Utgiftene til alkoholholdig drikke kan bli vesentlige om man må betale fullpris pr enhet.)

Sparing til bryllupet

Hvis dere setter opp et bryllupsbudsjett vil dere ha en oversikt over hvor mye bryllupet vil komme til å koste, såfremt dere holder dere til budsjettet. Dere vil da vite hvor mye dere er nødt til å spare for å ha råd til bryllupet.

Sparegris

La oss ta utgangspunkt i at dere skal betale hele bryllupet selv og at dere har 18 måneder på dere til å spare til bryllupet. Hvis dere beregner at bryllupet vil koste 170.000 kroner vil dere måtte spare ca. 9.500 i måneden i 18 måneder for å kunne betale for dette.

Har dere derimot 70.000 oppspart fra før, vil dere måtte spare ca. 5.500 kroner i måneden i 18 måneder.

Hvis vi tar utgangspunkt i lavbudsjettet på 65.000 kroner, vil dere måtte spare ca. 3.600 kroner pr måned i 18 måneder for å betale for bryllupet.

Et budsjett gjør det enkelt å regne ut hvor mye dere må spare for å kunne betale for bryllupet deres.

Regnskap

Dere bør også føre regnskap over hvor mye dere bruker på bryllupet. Det hjelper ikke med et budsjett om man ikke prøver å følge det. Selvsagt kan ting endre seg underveis, og det kan dukke opp uforutsette ting.

Passer dere på å føre regnskap etterhvert som dere kjøper inn ting og bestiller ting, vil dere ha en løpende oversikt over om dere klarer å holde budsjettet, og om hvordan dere ligger an kostnadsmessig.

Oppsummering

Et bryllupsbudsjett er essensielt for å ha kontroll på kostnadene for bryllupet deres. Det er lurt å begynne å planlegge bryllupet økonomisk først som sist.

Når dere ser hva bryllupet vil komme til å koste, kan dere se på de forskjellige postene og se hva som er viktig å prioritere for dere.

Lykke til med budsjetteringen!